Fordelen ved fedtet

Har i aften læst lidt op på fedtindtag, mest af alt fordi jeg var ved at være træt af at se så mange fedtforskrækkede mennesker sidde og prædike for mig hvor farligt fedt er for mig.I skrivende stund har jeg tabt 19,1kg på 11 uger, og har skruet op for fedtet, så undskyld mig hvis jeg ikke hører efter dem der siger det.

Lad det være sagt først som sidst, vi kan hverken undvære Proteiner, kulhydrater eller for den sags skyld fedt.Vores hjerne nervesystemet, slimhinderne og masser af andre vitale dele i ens krop har brug for fedt, for at kunne fungere optimalt.

Men det er jo afgørende hvilken slags fedt man får ind i kroppen, vi har brug for de sunde fedtsyrer, og det er her forskellen ligger, sunde fedtsyrer.

I min søgen i bøger og nettet omkring fedtindtag eller mangel på samme, læste jeg bla. Hvilke symptomer der kan relateres direkte tilbage til lavt eller manglende fedtindtag.Mange har fedtforskrækkelse, og med god grund, for i mange år er man jo blevet tudet ørene fulde i medierne om at man skal passe på med fedtet, men de glemte bare lige at fortælle at det er det usunde fedt vi skal holde os fra, og sørge for at få de sunde fedtsyrer ind i kroppen.

Hudproblemer – de første og hyppigste symptomer på fedtmangel

  • Tør hud, øjne og slimhinder
  • Hårtab
  • Udslet, psoriasis
  • Talgknopper på overarme, lår og baller
  • Pigmentmangel/-forandringer

Andre mangel-symptomer på essentielt fedt:

  • Mangel på energi/træthed
  • Nedsat immunsystem/ hyppige infektioner
  • Hormonelle forstyrrelser 4. Nerveproblemer
  • Hjerteproblemer
  • Depression og migræne
  • Nedsat sædkvalitet/sterilitet/ ufrugtbarhed
  • Problemer med indlæring og manglende overblik
  • Dårlig koordination

Kilde – Fedt for life af Anette Harbech Olesen

De forskellige typer af fedt kan være en jungle, men vil her prøve at ridse dem op.

Mættet fedt: Mættet fedtsyrer finder man bla. I animalsk fedt, nyder f.eks. at stege i andefedt, svinefedt, oksefedt (kan købes hos slagteren hvis man ikke orker at lave det selv)smør, klaret smør ( Ghee ), og man kan også finde det i vegetabilsk olier som kokosolie, palmeolie og lign.Mættet fedt er det foretrukne til opvarmning, det tåler de høje stegetemperaturer man har brug for.

Enkeltumættet fedt: ( tåler moderat opvarmning )Kan bla. Findes i nødder som f. eks Valnødder, mandler, hasselnødder, macadamianødder og mange flere. Og selvfølgelig også olierne fra dem, avokado og oliven er også gode kilder til enkeltumættede fedtsyre.Enkeltumættet fedt kan tåle svag opvarmning, f.eks. kan olivenolie bruges til stegning, men kun ved lave temperaturerUmættede fedtstoffer er normalt flydende ved 20grader og bliver nemt beskadiget ved høj varme, og fedtstoffet bliver ødelagt, og det er meget vigtigt ike at spise ødelagt fedtstoffer da de ikke gør noget gavn for ens krop.

Flerumættet fedt:finder du bla. I fed fisk og fiskeolie, kerner og frø, og egner sig ikke til opvarmning.ved at varme flerumættede fedtsyre op, er der en god chance for at ødelægge alt det gode der er i dem, og faktisk gå helt ud og gøre dem sundhedsskadelige.Flerumættede fedtsyrer kaldes i daglig tale også for Omega3 og Omega6 fedtsyrer.

Omega3 finder du i fed fisk, men også i græsfodret økologisk kød.Omega6 finder du i kerner, frø, kylling, kalkun og kornfodret kød (derfor opfordrer jeg til at købe frilandskød) men også i diverse snack barer, vegetabilske olier og meget bagværkOmega6 er ikke farligt at spise ( eller jo, hvis det kommer fra snacks og bagværk, så er det jo ikke det klogeste at spise på Paleo kosten ), men hvis man holder indtaget af Omega6 nede, så der er balance mellem Omega3 og Omega6, iflg. Loren Cordain’s bog ”Stenalderkost” anbefaler han 1:2,5 ca. dvs. 1 del Omega3 og 2,5dele Omega6

Også kan vi da lige nævne en fjerde fedtsyre, som på ingen måde fortjener at blive nævnt, men her er denTransfedtsyrer:Transfedtsyrer er hærdet vegetabilske olier og bør i den grad undgås, du finder dem i vores fjender som f.eks slik, kage, chips, margarine selvom der er lovgivet i DK omkring transfedtsyrer og indholdet af det, vil jeg stærkt fraråde at komme i nærheden af det, der er ingen der er blevet sunde og tabt sig på transfedtsyre endnuTransfedtet hæver desuden ens kolesterolniveau.

Her har du en liste over de olier der er bedst til stegning.

Det bedste valg af stegefedt

  • Kokosolie
  • Klaret smør / Ghee
  • Kakaosmør
  • Oksefedt ( talg )
  • Palmeolie
  • Svinefedt
  • Andefedt

Okay til stegning ved lave temperaturer.

  • Avokadoolie
  • macadamiaolie
  • olivenolie
  • Jordnøddeolie

Frarådes at bruge til stegning – fedtsyrene er meget ustabile og bliver ødelagte, og dermed ødelægges den gode effekt af olien

  • Tidselolie
  • Sesamolie
  • Rapsolie
  • Solsikkeolie
  • Vegetabilsk fedtstof
  • Majsolie
  • Sojaolie
  • Valnøddeolie
  • Vindruekerneolie

Så sagt helt enkelt, hvis du vil leve et sundt liv, og måske vil tabe kilo, så slip fryten for fedtet, få det gode fedt ind, og det dårlige fedt ud….. Becel er IKKE godt fedt

Kommentarer

kommentarer