Paleo kost

Mit første vægttab på 55kg forgik på den måde at jeg bankede kalorie indtaget ned på 1200kcal om dagen, nogle dage mindre, og trænede som en gal, jeg vidste ikke bedre, og tiden var en faktor.Der skulle smides kilo, og det skulle gå stærkt, så de 55kg blev smidt på 15 mdr. men jeg havde slet ikke fokus på den forandring jeg gennemgik.Jeg kom stille og roligt tilbage til gamle vaner, og kiloene begyndte at komme tilbage.

Jeg trak i nødbremsen og der måtte være en bedre måde at leve på, kom tilbage til pizza og cola hver aften, 80 timers arbejdsuge, rejste meget rundt i Norge hvor den stod på hotelmad hver dag, og med morgenmad ad libitum, nød det, men kiloene kom i den grad på hurtigt.

Jeg havde sukkercravings hver dag, jeg kunne ikke handle ind uden de forkerte valg røg i kurven igen, jeg kunne virkelig mærke at jeg var på vej tilbage til mit gamle liv.

En aften så jeg et klip i DR Nyhederne, hvor de fortalte om stenalderkost, hvor bla. Thomas Rode blev interviewet, han fortalte om de gode ting han oplevede ved at omlægge kosten til Paleo.

Det tiltalte mig virkelig det jeg hørte, og tænkte da over det i et stykke tid, men vanerne blev ved med at overvinde mig.En dag så jeg et billede af mig selv min daværende kæreste havde taget af mig, hvor det lige pludselig gik op for mig hvor stor jeg var blevet…. for pokker hvor blev jeg ked af det, gik helt ned med flaget i et par dage, men fik hevet mig selv op lidt efter lidt, og tog beslutningen at nu skulle der ske noget.Kom i tanke om Paleo klippet på DR, og begyndte at undersøge lidt mere om det på nettet.Jeg tog chancen og kontaktede kokken Thomas Rode, havde faktisk ikke regnet med at få svar fra ham, manden har jo rigeligt at se til i forvejen, oven i det var han igang med at skrive på sin Paleo kogebog, så lykken var stor da han skrev tilbage, og hjalp mig med en masse ubesvaret spørgsmål som jeg havde.

Jeg startede op i mit tempo, dvs. at jeg ændrede et måltid af gangen, for at det ikke skulle virke alt for uoverskueligt.Så jeg startede med at skifte min morgenmad ud, eller dvs. jeg skulle lige pludselig til at spise morgenmad igen, for det var en af de ting jeg havde droppet i min tur ned af succesbjerget :-)For at det hele ikke skulle falde til jorden holdt jeg mig indenfor de sikre valg, dvs. jeg prøvede ikke at eksperimentere med noget i min omlægning.Min morgenmad bestod i starten af enten skyr med friske bær, og lidt nøddemüsli som jeg lavede selv, eller en omelet, med noget fisk, og salat til.Det lyder kedeligt, og det var det også til at starte med, men det var det som jeg havde valgt for ikke at falde af vognen, det skulle bare lykkedes det her.

Da der var styr på morgenmaden kom frokost, og til sidst aftensmaden, jeg spiser 3 gange om dagen, og kun når jeg er sulten.

Som tiden er gået er jeg begyndt at eksperimenter lidt mere med maden, så der kommer lidt mere varieret kost, så nu er jeg ude og kokkerier med vildtkød, og en masse andet lækkert, og forskellige udskæringer som man måske ikke lige ville vælge.

På vægten kan jeg også se resultatet, på 3 uger er der smidt 6,7kg, og hele 23cm af røget af på kroppen.

Derudover kan jeg mærke en fantastisk energi, den der træthed jeg oplevede før, da der var stivelse og sukker i min krop konstant, den er væk, har masser af energi, og lyst til mere end bare sidde og glo tv hele dagen inden jeg møder på jobbet kl 15.

Sukkercravings er noget der er svært at smide, men med lidt stædighed, og den rette kost går det, lige omkring 2 uger tog det mig at få tankerne væk, og faktisk var det noget så simpelt som fedtstof der skulle til, vel og mærke den rigtige type fedtstof, jeg steger mit kød i Ghee ( klaret smør ) eller kokosolie fra Urtekram, spiser fed fisk, får de rigtige kulhydrater fra grønt og nødder, også ellers en god potion stædighed i de 2 uger, for de første 7 dage var virkelig ikke sjove, hovedpine, træthed og sindsygt irritation over de mindste ting, men da jeg var igennem var det fantastisk, masser af energi, renere hud, glad hver dag.En af hoved ingredienserne i min Paleo er VAND, mindst 2-3 liter om dagen.

Paleo er den helt rigtige livsstil for mig, det er ren velvære, og nyder hver dag med den.

Jeg vil senere skrive en lille artikel hvor du kan læse lidt uddybende omkring Paleo som jeg oplever det, og hvordan jeg lever med det i min hverdag, og der vil også kommer opskrifter som jeg har givet mig i kast med.

1378675_451837724925651_1791400651_n

Eksempel på et lækkert Paleo måltid. Stegt andebryst med omelet og kål. Fantastisk morgenmad